Ankara’da 7-8 Temmuz tarihlerinde gerçekleştirilecek olan NATO Zirvesi öncesinde sağlık sisteminde dikkat çekici bir değişikliğe gidildi. Başkentteki kamu hastanelerinde randevu kapasiteleri düşürülürken, muayene sürelerinin 20 dakikaya çıkarılması, sağlık çalışanlarının uzun süredir dile getirdiği nitelikli hizmet taleplerini tekrar tartışmaya açtı. Güncel gelişmeleri yakından takip etmek isteyenler BirGün’ün WhatsApp kanalını listelerine ekleyebilirler.
Sağlık Hizmetinde 20 Dakika Dönemi
Ankara Tabip Odası (ATO) Asistan Hekim Komisyonu, zirve için hayata geçirilen bu uygulamanın aslında kaliteli bir sağlık hizmetinin her zaman mümkün olduğunu kanıtladığını ifade etti. Komisyon, bu standartların sadece özel günler için değil, tüm ülke genelinde ve senenin her günü uygulanması gerektiğini belirtti. Yapılan resmi açıklamada, “Bu nitelik toplumun tamamı için, yılın her günü sağlanmalıdır” vurgusu yapıldı.
Randevu Sayıları Yarı Yarıya Düştü
NATO Zirvesi sebebiyle kamu hizmetlerinde çeşitli düzenlemeler yapıldığı hatırlatılan açıklamada, sağlık kuruluşlarındaki MHRS yoğunluğunun azaltıldığı bilgisi paylaşıldı. Özellikle 3 dakikada bir muayene yapılmasıyla gündeme gelen Şehir Hastaneleri’nde, 6-8 Temmuz tarihleri için randevu sayılarının 43’ten 21’e çekildiği ve her hasta için ayrılan sürenin 20 dakikaya yükseltildiği öğrenildi. Bu planlamanın, hastanelerdeki insan trafiğini azaltmak konusunda önemli bir örnek teşkil ettiği kaydedildi.
Hekimlerin Ağır Muayene Yükü
Türkiye’deki doktorların her yıl yaklaşık 1 milyar muayene yükü altında çalıştığına değinilen açıklamada, şu ifadeler öne çıktı: “Kamu sağlık kurumlarında hekimler, birkaç dakikaya sıkıştırılmış muayene süreleriyle çalışmak zorunda bırakılmaktadır. Bu durum hem yurttaşların nitelikli sağlık hizmeti almasını hem de sağlık çalışanlarının insani koşullarda çalışmasını engellemektedir.”
Yıllardır bilim insanları ve meslek örgütleri tarafından yapılan 5 dakikada muayene yapılamayacağı, bu durumun tükenmişlik ve şiddeti artıracağı yönündeki uyarıların Sağlık Bakanlığı ve hükümet tarafından dikkate alınmadığı savunuldu. Mevcut düzenlemenin, yeterli sürenin ayrılmasının mümkün olduğunu gösterdiği ancak bunun toplum sağlığı yerine siyasi gerekçelerle yapıldığı iddia edildi.
“NATO İçin Değil Halk İçin Sağlık”
Ankara Tabip Odası, yeterli muayene süresinin bilimsel ve nitelikli bir sağlık sisteminin temel şartı olduğunu belirtti. Açıklamada, bu koşulların NATO gibi yapılar için değil, tüm halk için sağlanması gerektiği ifade edildi. “Önceliğin halkın sağlığı olduğu başka bir sağlık sistemi mümkündür” diyen ATO Yönetim Kurulu, 24 Haziran Çarşamba günü saat 12.15’te “ATO Toplantı Salonu”nda “NATO için değil, halk için sağlık” sloganıyla bir basın açıklaması gerçekleştirecek.
Özetle, Ankara’daki zirve öncesi randevuların seyreltilip sürelerin uzatılması, “Halk için sağlık” talebini yeniden yükseltti.




