Sağlık Bakanlığı bünyesinde faaliyet gösteren Tıpta Uzmanlık Kurulu’nun (TUK) belirli dönemlerde doktora yapan diş hekimlerine, Diş Hekimliğinde Uzmanlık Sınavı (DUS) sonrasında uzmanlık belgesi alma hakkı tanıyan yeni düzenlemesi meslek camiasında büyük yankı uyandırdı. Bu adım, uzmanlık eğitiminin kalitesi ve liyakat prensipleri çerçevesinde sert tartışmaları da beraberinde getirdi.
Uzmanlığa giden tek meşru yolun DUS olduğunu savunan diş hekimleri, tepkilerini dile getirmek amacıyla yarın Sağlık Bakanlığı önünde bir protesto gösterisi düzenlemeye hazırlanıyor. Diğer yandan Türk Dişhekimleri Birliği (TDB), söz konusu kararın iptal edilmesi istemiyle hukuki süreç başlatacağını duyurdu.
“Eşitlik İlkesiyle Bağdaşmıyor”
TUK tarafından 16 Haziran’da alınan karar uyarınca, 2011 ile 2026 yılları arasında doktora programına başlayan veya eğitimini bitiren diş hekimlerine, bazı şartları karşılamaları durumunda asistanlık yapmadan uzman unvanı alma imkanı tanındı. Bu çerçevede; ilgili branşta son beş yıla ait DUS taban puan ortalamasını yakalayan, hedeflenen klinik operasyon ve rotasyonları tamamlayan ya da üç yıl boyunca akademik kadroda bulunan hekimler uzman sayılabilecek.
Düzenlemeye karşı çıkan diş hekimleri, uzmanlık sürecinin merkezi bir sınav ve yoğun klinik uygulama gerektirdiğini belirterek şu eleştirilerde bulundu: “DUS taban puan ortalamaları, geriye dönük işlem sayıları ya da akademik kadro ayrıcalıklarıyla uzmanlık unvanı dağıtılması, yıllarını sınava ve asistanlık eğitimine veren hekimlerin emeğini yok saymaktır.”
Son beş yılın puan ortalamasının dikkate alınmasının adaletsiz olduğunu vurgulayan meslek mensupları, “Ayrı bir kodla DUS sınavına girmekten bahsediyor. Yani DUS normalde bir sıralama sınavıdır. Son sınavda 10 bine yakın kişi bu sınava girdi ve 800’e yakın kadro açıldı. 95 net yapan bile yerleşemedi. Yeni alınan karar eşitlik ilkesine aykırı. Halk sağlığının korunması, eğitimde adaletin sağlanması ve mesleki liyakatin zedelenmemesi adına duruşumuz nettir. Diş hekimliğinde uzmanlığın tek yolu DUS’tur. Sınavsız ve asistanlık eğitimi olmadan dağıtılacak unvanlar, mesleğimizin geleceğine vurulmuş bir darbedir” ifadelerini kullandı. Konuyla ilgili olarak çok sayıda diş hekimi Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi’ne (CİMER) başvurarak liyakat sisteminin bozulduğu ve çıkar çatışmaları yaşandığı yönünde şikayetlerde bulundu.
“Emekler Göz Ardı Edildi”
Türk Dişhekimleri Birliği Genel Başkanı Fatih Güler, bu kararın meslektaşlar arasında bir bölünmeye yol açtığını dile getirerek, mağduriyetlerin uzmanlık dağıtarak giderilemeyeceğini savundu. Güler, “DUS ile giren meslektaşlarımızın emekleri göz ardı edildi” diyerek diş hekimliğindeki asıl krizin istihdam eksikliği olduğunu işaret etti.
Gelecek yıllarda diş hekimi sayısının 100 bine ulaşacağını hatırlatan Güler, kamuda yeni kadroların oluşturulması ve ciddi bir istihdam planlaması yapılması gerektiğini belirtti. TDB’nin kararı yargıya taşıyacağını açıklayan Güler, “Meslektaşlarımızın emeğini ve liyakat ilkesini savunmaya devam edeceğiz” dedi.
Krizin Kaynağı Olarak “Sistemsizlik” Gösterildi
Diş Hekimliği Sendikası tarafından yapılan açıklamada, uzmanlık unvanına erişimin sadece DUS aracılığıyla olması gerektiği kaydedildi. Açıklamada, “Sorunun kaynağı hekimler değil, sistemsizliktir. Uzmanlık, ayrıcalıklı bir kodlamayla girilen DUS ile değil, bir sıralama sınavı olan gerçek DUS ile başarı elde edenlerin hakkıdır. Uzmanlık ayrıcalıkla değil, tüm adaylar için eşit ve adil koşullarda yürütülen bir değerlendirme süreciyle kazanılmalıdır” denildi.
Sağlık Bakanlığı Önünde Eylem Hazırlığı
TUK kararına karşı çıkan Diş Hekimliği Sendikası, yarın Sağlık Bakanlığı önünde protesto gerçekleştirecek. Hekimler saat 13.00’te Dumlupınar Caddesi üzerindeki Tarım ve Orman Bakanlığı önünde bir araya gelerek Sağlık Bakanlığı’na doğru yürüyecekler. Aynı gün saat 10.30’da ise Türk Dişhekimleri Birliği genel merkezinde konuyla ilgili bir basın açıklaması yapılacak.




