Ankara’da 7-8 Temmuz tarihlerinde gerçekleştirilecek NATO Zirvesi öncesinde, kamu hastanelerindeki randevu ve muayene sisteminde dikkat çeken bir değişikliğe gidildi. Sağlık meslek örgütlerinin uzun yıllardır talep ettiği ancak karşılık bulamadığı “20 dakikalık muayene süresi” uygulaması, zirve hazırlıkları kapsamında devreye alındı. Hastanelerde randevu sayılarının düşürülüp muayene sürelerinin uzatılmasına Ankara Tabip Odası (ATO) tepki gösterdi.
“NATO İçin Değil, Halk İçin Sağlık”
Ankara Tabip Odası, senelerdir dile getirdikleri bu düzenlemenin yalnızca zirve süreciyle kısıtlı tutulmasını eleştirerek “NATO için değil, halk için sağlık” açıklamasında bulundu. Konuya ilişkin düzenlenen basın toplantısında konuşan ATO Başkanı Dr. Hulusi Sabri Dokuzoğuz, Türk Tabipleri Birliği (TTB) ve Ankara Tabip Odası olarak devlet hastanelerindeki 5 dakikalık kısıtlı muayene sürelerine karşı verdikleri mücadeleyi hatırlattı.
Dokuzoğuz, 5 dakikalık sürenin bir hastanın şikayetlerini dinlemek, gerekli fiziksel muayeneyi yapmak, geçmiş verileri analiz etmek, tetkikleri yorumlamak ve tedaviye karar vermek için kesinlikle yetersiz olduğunu vurguladı. Her hastaya ayrılan vaktin artırılması gerektiğini savunan Dokuzoğuz, mevcut sistemdeki aksaklıkları şu sözlerle dile getirdi:
“Üstelik randevusu olmaksızın başvuran hastalara da aradan poliklinik hizmeti verilmesi konusunda meslektaşlarımıza baskı yaratıldığının bilgisi dahilindeyiz. Bu mücadelemiz hasta yoğunluğu, kapatılan devlet hastanelerinde verilen sağlık hizmetlerinin Şehir Hastaneleri tarafından karşılanamaması, basamaklandırılamayan sağlık hizmet sunumu gibi her biri ile mücadelemizi sürdürdüğümüz gerekçeler nedeni ile çözümsüz kalmış, hasta hekim ilişkisi dakikalar içinde gerçekleşen kısa diyaloglara, gereksiz yinelenen tetkik istemlerine, tedavi olamayan hastaların tekrar tekrar poliklinik başvuruları yapmalarına sebep olmaktadır.”
Siyasi İmtiyaz Değil, Bilimsel Gereklilik
Hekimlerin ve vatandaşların yıllardır beklediği bu adımın sadece bir zirve sebebiyle atılmasının kabul edilemez olduğunu belirten Dokuzoğuz, Sağlık Bakanlığı’na ve yetkililere seslendi:
“Hastalarımıza 20 dakika ayırmak istiyoruz’ taleplerimizi duymayanlar, bu ülkenin hekimlerine ve sağlık emekçilerine kulaklarını tıkayanlar, şimdi bir savaş örgütü için bu düzenlemeyi yapıyor. 20 dakikalık muayene süresi sağlıklı bir toplum yolunda, bilimin ve mesleki gerekliliklerin ortaya koyduğu temel bir ihtiyaçtır; siyasi imtiyaz konusu yapılamaz.”
Nitelikli Sağlık Hizmeti İçin Yeterli Zaman Şart
Dünya Sağlık Örgütü tarafından da vurgulandığı üzere, nitelikli bir sağlık hizmetinin ancak hastanın öyküsünün tam alınabildiği ve tanı sürecinin detaylı değerlendirilebildiği bir zaman dilimiyle mümkün olabileceğini ifade eden ATO Başkanı, konuşmasını şu ifadelerle sonlandırdı:
“Dünyada sürdürülebilir barışın önündeki en büyük engellerden biri olan NATO zirvesinin bu düzenlemeye sebep olabilmesi bunun mümkün ve gerekli olduğunun da kanıtıdır. Aksi durumda Sağlık Bakanlığı’nın halkın hastanelere erişimini kısıtlayan bu uygulamayı hastaların ve hekimlerin aleyhine bir uygulama olarak planlamadığından eminiz. Her hastaya yeterli süre, yurtta barış dünyada barış.”
Ankara Tabip Odası, muayene süresinin 20 dakikaya çıkarılması yönündeki kararın geçici bir imtiyaz değil, halk sağlığı için kalıcı bir düzenleme olması gerektiğinin altını çizerek “İMTİYAZ MESELESİ YAPILAMAZ” vurgusunu yineledi.




